We praten vaak over systeemwereld en leefwereld.
Alsof het verschillende werelden zijn die elkaar niet begrijpen.
Toch klopt dat niet.
De meeste mensen bewegen zich namelijk gewoon in beide werelden.
De bewoner aan tafel werkt misschien zelf bij een gemeente, woningcorporatie of een andere organisatie.
En de beleidsmedewerker leeft thuis net zo goed midden in het echte leven.
Mensen begrijpen daarom vaak prima hoe die andere wereld werkt.
Wel ontbreekt vaak de ingang waardoor die werelden zich kunnen verbinden.
Als projectmanager van complexe projecten kan je die ingang zijn.
Door beschikbaar te zijn voor beide kanten.
Luisteren naar bewoners én tegelijk snappen hoe processen, belangen en besluitvorming werken.
Het is een plek die moeite kost om er te blijven.
Want juist daar voel je de spanning en de strijdigheden.
Daar krijg je de vragen waar je nog geen antwoord op hebt.
En leef je regelmatig in twijfel.
Ik geloof dat ik als projectmanager het verschil kan maken door op die plek te gaan en blijven staan.
Daarom ben ik benaderbaar als mens.
En staat mijn telefoonnummer altijd overal.
Daarom reageer ik (meestal) snel.
Blijf ik in gesprek, ook als het ingewikkeld wordt.
Of als ik het niet weet.
En verduur ik de ongemakkelijke gevoelens die daarbij horen.
Ik geloof dat mensen verder komen als iemand beschikbaar blijft in die spanning.
Dat is mijn ambacht als projectmanager.
Niet aan één kant gaan staan.
Maar precies die plek tussen systeemwereld en leefwereld durven innemen.
Hoe spannend die plek soms ook voelt.
Meer lezen?
Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Onder blog staan al mijn artikelen. Of je kan je gegevens hieronder achterlaten, dan stuur ik je eens per 2 tot 4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen. Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).
Recente reacties